I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.

Du danner rapporter på baggrund af dine masterdata, derfor er det vigtigt, at alle masterdata er færdigoprettede, inden du går i gang med at danne din første rapport.
Har du husket følgende inden oprettelse en rapport?

For at vælge produkter til rapporten har du to muligheder:
Vil du tilføje flere produkter til rapporten - klik Tilføj linje.
For hvert produkt skal du sikre at:
Hvis du ser nogle advarselsikoner (rød trekant) til venstre for produktet i oversigten, hold musen over ikonet for at få en beskrivelse af problemet. Det kan betyde at en eller flere komponenter i den valgte emballageenhed mangler emballageklassificering. Gå tilbage til Emballagestamdata og færdiggør komponenterne.

Systemet gør dig opmærksom på produkter, der kræver oprettelse af nye produktversioner.
Hvis du ser en pil op (↑) til højre for en eller flere produktlinjer, skyldes det, der er sket ændringer siden senest gemte produktversion, eller fordi der ikke har valgt den nyeste version under “Emballage”-indstillingerne.
Denne produktversion vil fremgå med navnet “Autocreated”, medmindre du har ændret navnet på produktversionen under “Dele indstillinger” på de enkelte produkter.


Når du har valgt emballage for dine produkter, er du klar til at indtaste dine salgsmængder for produkterne for den pågældende periode.
Det er pt. kun muligt at indtaste salgsmængder manuelt - vi arbejder på, at de kan blive uploadet til systemet.
Du kan se dine beregnede emballagemængder ved at aktivere Show preview i øvre venstre hjørne af rapporten.
Den første side i rapporten giver et overblik over samlede emballagemængder fordelt på
De øvrige faner viser emballagemængder på henholdsvis Engangsemballage, genbrugsemballage, engangsplastprodukter (SUP), ikke ansvar/ikke omfattet.

En produktversion er et øjebliksbillede af al direkte og indirekte linket emballagestamdata på et givent tidspunkt.
Funktionen tilgodeser to vigtige forretningsbehov:
Der er to forskellige emballagevarianter af samme produkt
Hvis du har et produkt under samme produkt-ID, hvor der i jeres lagerbeholdning er små variationer i emballagen, så kan du sammensætte variation 1 og gemme denne som en produktversion. Derefter sammensætter du variation 2 og gemmer denne som en ny produktversion.
Eksempel: Variation 1 har kun en label på forsiden. Variation 2 har to labels på henholdsvis forside og bagside.
Funktionen gør det muligt at identificere variationerne og danne rapporter for samme periode, hvor begge varianter skal indgå som markedsførte mængder.
Til beregning af markedsførte mængder
Når du er klar til at lave beregninger af markedsførte mængder på baggrund af dine solgte produkter, så er disse baseret på et produkts direkte og indirekte linkede emballagestamdata.
De samme data kan på samme tid opdateres af både dig og dine kollegaer. Derfor skal vi bruge en produktversion igen, som danner et ”fast” grundlag for beregningen – altså et øjebliksbillede af emballagestamdata, der ikke ændrer sig.
Som en del af rapporteringen skal du derfor definere, hvilken produktversion beregningen skal anvende.
Når du laver opdateringer til dine emballagestamdata, som skal medregnes i en rapports beregninger, vil det kræve, at du samtidig danner en ny produktversion, som er et nyt øjebliksbillede af al direkte og indirekte linket emballagestamdata.
Eksempel: En komponent, der indirekte er linket til et produkt, indgår i produktversion A for det pågældende produkt. Ændres vægten på komponenten fra 10 gram til 10.5 gram, så skal der dannes en produktversion B for at medregne det halve gram i markedsførte mængder for det pågældende produkt.
Har du stadig brug for hjælp? Så tag fat i GS1 Denmarks support team. Vi står altid klar til at hjælpe.